קורות חיים שיעבירו אתכם בשלב הסינון הראשוני

 קורות חיים טובים נמדדים במבחן ראשוני פשוט –  האם הצלחתם למשוך את תשומת לבו של הקורא או שנפלתם כבר בשלב הסינון הראשוני.

למרות שהם מהווים את דלת הכניסה לתהליך הגיוס, קורות החיים הוא מסמך משעמם במהותו. בניגוד לדיעה הרווחת קורות החיים לא אמורים להציג את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם, אלא לספר לקורא מדוע דווקא לכם מגיעה ההזדמנות להתמודד לתפקיד.

קורות החיים נועדו לייצר לכם פניות והזדמנויות להתראיין – את ההיסטוריה תציגו במסגרת הראיון עצמו.

הדרך המובילה לתוצאה המבוקשת היא לבנות קורות חיים שיווקים וממוקדים למשרת המטרה עליה נסגרתם אחרי מחקר שוק מקצועי.

שוב – כדי להדגיש, המגייסים לא מבקשים לקרוא את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם, אלא לבחון התאמה ראשונית לתפקיד ולהזמין אתכם לראיון עבודה מקצועי.

במקרה הטוב, יש לכם 8 שניות למשוך את תשומת ליבו של הקורא. האמת, גם פחות מזה. ברגע שלוקחים את זה כעובדה מבינים שהפתיח חייב להיות חזק, וכזה שיגרום לצד השני להמשיך לקרוא לעומק את היתר (שם יבוא הפירוט המלא לגבי היכולות המקצועיות שלכם)

תקלו על הקורא! אל תצפו שהקורא יעמיק להבין את מה שכתבת בשורה החמישית למסמך או לנחש מה שכתבתם בין השורות.

תלעסו עבורו את המידע בצורה הכי אינפורמטיבית שיש.

א. הטייטל – עוד לפני השם, מקום המגורים או כל פרט מידע אחר שחלקתם, המגייס העייף רוצה לדעת לאיזו משרה אתם מבקשים להתמנות.

זכרו;
לא תמיד טייטל המטרה הוא טייטל שביצעתם בעבר; 
לעיתים למגייס יש מספר משרות שהוא מבקש לאייש ועליהם מאות מועמדים; 
כשאתם מעבירים את הקו״ח דרך חבר-מביא-חבר אתם לא פונים למגייס מקצועי אלא למישהו יכול לקשר אתכם הלאה.

בכל המקרים, תחסכו מהקורא את הניסיון להבין מה אתם מחפשים ופשוט תכתבו את הדברים בבהירות כבר בכותרת.

חשוב לזכור, השוק דינמי וכך גם הטייטלים. לא כדאי להינעל על תפקיד מסוים אלא לחקור לעומק את האופציות, לעקוב אחרי טייטלים רלוונטיים הקשורים לניסיון שלכם, ולהיות פתוחים על שינויי כיוון אפשריים.

זכרו – המפתח הוא לכוון לטייטלים באזורי הביקוש הגבוהים ביותר בשוק.

ב. התמצית (Summary) מדובר בעצם נאום המעלית שלכם – יש לכם כמה שניות להסביר למה אתם מתאימים לטייטל (המשרה) אליו אתם מכוונים.

מאחר ועשיתם מחקר שוק, עליכם לוודאו שכבר תמצית קורות החיים כוללים את הכישורים (Skills) שהתפקיד דורש, תוך דגש על הידע הטכני והניסיון הרלוונטי בתחום.

תיאור מדויק כמו, "מפתח Full Stack עם ניסיון של X שנים והתמחות בשפות Python, React, Node.Js", מבליט את תחום ההתמחות ומציג בבירור את הערך שלכם.

המטרה היא לחזור על מילות מפתח לאורך כל מסמך קורות החיים, ובשום אופן לא לוותר עליהן דווקא באזור הכי בולט במסמך.

אין טעם להתמקד על ה Soft skills כמו "בעל מוטיבציה גבוהה", team player וכדומה – מאחר ולא מדובר בדבר המייחד אתכם ביחס למועמדים אחרים. הימנעו מביטויים כלליים כמו "בעל ניסיון רחב", ובמקום זה, בחרו בתיאור ממוקד המדגיש את הכישורים הייחודיים שלכם.

ג. מיקום מגורים – בויכוח העתיק בין מנסחי קורות חיים, האם יש לציין מקום מגורים או לא – המנצח הוא המועמד שמקבל את הטלפון ומוזמן לראיון עבודה. המחשבה שהיעדר הלוקיישן מציג גמישות "לעבוד איפה שיש הזדמנות", היא טעות שעולה לכם בסינון המוקדם.

חשבו על הדברים מנקודת המבט של המעסיק (ופועל יוצא המגייס המסנו).

הם רוצים לגייס מועמד מתאים לתפקיד "בול" ולא יעזוב אחרי כמה חודשים. איכות חייו של הטאלנט (העובד), חשובה למעסיק ומי שנוסע כל יום שעתיים לכיוון העבודה, לא נהנה מאיכות חיים גבוהה (גם אם יטען אחרת).

לכן חשוב לציין לוקיישן. המגייסים לא אמורים לנחש איפה אתם גרים והאם אתם קרובים למשרד. במיוחד אם אתם גרים בישוב "ליד". כתבו את הישוב ליד שכולם מכירים.

אם אתם כן רוצים להציג את הגמישות לנסיעות, ציינו את המיקום בו אתם מחפשים עבודה (רצוי באזורי הביקוש הגבוהים) ותסבירו את הדברים אם וכאשר תשאלו על זה.

לאחר שהתחלתם חזק וכבר בשלב התמצית משכתם את עינו של הקורא, הפירוט וההיסטוריה התעסוקתית צריכה לדברר בפירוט והרחבה את היכולות המקצועיות שלכם.

למי שיש ניסיון – אתם לא חייבים לצמצם לעמוד אחד. לעיתים הניסיון לעשות כן פוגע בכם בבחינת "לחתוך בבשר החי" מה להכניס לone pager ועל מה לוותר.

אך מה עושים אם הניסיון רלוונטי לתפקיד המטרה? לא מוותרים עליו. זכרו, כתיבת קורות חיים צריכה להיות ממוקדת אך יש דרך לפרט ידע מבלי להאריך במילים.

התמקדו, עוד בשלב מחקר השוק, בזיהוי מילות המפתח החוזרות על עצמן בתיאור התפקיד, אלו צריכות להיות שגורות לאורך כל תחנות הקריירה – ואם אתם לא בטוחים ברלוונטיות של התחנה, צמצמו אותה.

למרות שאתם לא באמת מחויבים לעמוד אחד, אתם לא רוצים להרחיב במקומות שלא צריך.

הדגישו בבולד, ניסיון מקצועי רלוונטי ותארו באופן פרקטי את הפעולות והכלים המקצועיים/טכנולוגיים בהם השתמשתם. הדגישו מותגים ומספרים והצטיינויות אם ישנם, לדוגמה:

"שיפור תהליכי עבודה שהובילו להגדלת התפוקה ב-30%"…. או …. "הובלת צוות 5 מהנדסים בפיתוח מוצרים חדשניים".

אל תוותרו על סקשן הלימודים / תחביבים / התנדבויות / ויכולות נוספות – דווקא במקום הזה, אתם יכולים לתת לקורא הצצה על מי אתם "באמת" לעומת מי אתם על הנייר.

התאמה למקום העבודה מבוססת בראש ובראשונה על התאמה בינאישית ומאחר ומי שמגיע לאזור הזה בקו"ח ראה התאמה מקצועית בסיסית, נותר לנו לגרום לו "רק להתאהב" בכם סופית כדי להזמין לראיון עבודה.

קורות החיים שלכם צריכים להיות מסודרים וקלים לקריאה – בלי יותר מדי צבעים ועיצובים שיכולים גם להקשות על פתיחת המסמך מבחינה טכנית. המטרה היא ליצור קורות חיים רלוונטים לתפקיד ולא רק "יפים לעין" ומלאים בהסחות. יתרה מזאת, תקפידו לשלוח את הקו"ח בקובץ DOCX או PDF ובשום אופן לא צילום או תמונה סרוקה (ואף לא קובץ ייצוא מתוך Canva) מאחר ופורמטים אלו קשים לקריאה ופתיחה על ידי מערכות הסינון האוטומטיות.

והערה לאנשי העיצוב למיניהם – אתם לא נמדדים בעיצוב קורות החיים שלכם אלא בתוכנם, השאירו את היכולות המקצועיות שלכם לתיק עבודות, והשאירו את הקו"ח "נקיים".

שני טיפים ברורים מאליו אך חייבים להרשם:

  1. קורות החיים הם לא תורה חתומה, יש מקום לפתוח אותם, לשנות ולהתאים אותם למצבים שונים. גם אם זאת משימה קשה רגשית, אם הם לא ממירים לראיונות עבודה עליכם לשנות גישה.
  2. מאחר ומבחן התוצאה לטיב קורות החיים, הוא מספר הזימונים לראיונות עבודה  –  אל תתביישו לשלוח, להגיש ולהפיץ אותם ברבים כדי להגדיל את ההזדמנויות. מדובר בסטטיסטיקה ועקרון "חוק המספרים הגדולים". היו קשובים לפידבקים שאתם מקבלים בעקבות השליחה ועדכנו את קורות החיים אם הפידבקים חוזרים על עצמם וראויים לחידוד במסר אותו אתם מנסים להעביר בקו"ח.

נדמה שכולם "יועצי קריירה" וניתן לקבל טיפים ועקרונות מקצועיים לכתיבת קו"ח בכל מקום. 
אבל קורות חיים מדויקים הוא רק הפתיח להליך חיפוש עבודה, שכולנו מבקשים לקצר.

כתבו לנו בתגובות אם יש לכם שאלות, ושתפו טיפ טוב וטיפ רע שקיבלתם על כתיבת קורות החיים!

בהצלחה!

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ג'ובהאנט, מעניקה שירות ייחודי למחפשי העבודה במטרה לקצר את התהליך בכלים טכנולוגיים מובנים. לצד היכרות מקצועית מעמיקה והכוונת המועמד אנו דואגים להגדלת החשיפה לקורות החיים באמצעות פרסומם המאסיבי בקרב מגייסים ואנשי קשר בתעשייה.

אנחנו פועלים בשוק העבודה מאז 2008 ומכירים מקרוב את הצרכים של מחפשי העבודה בשוק. 
אם אתם מתקשים עם החיפוש ומבקשים לקצרו, צרו איתנו קשר ונבחן אפשרויות במסגרת אחד ממסלולי השירות המוצעים.

השאר תגובה