שיחת ממליץ היא לרוב אחד השלבים הסופיים בתהליך הגיוס.
שלב מכריע בתהליך, העוזר למגייסים לבחור מועמד סופי מבין 1-3 "פיינליסטים". שיחות הממליץ נעשו בשנים האחרונות יותר ויותר מתוחכמות. כבר כמעט ולא שואלים שאלות כמו "ספר לי על המועמד", אלא יותר שואלים שאלות שאין להם תשובה חד משמעית. לדוגמה: האם העובד טוב יותר במשימות קבוצתיות או משימות יחידניות. או שאלות כמו לאיזה תפקיד/ארגון המועמד יתאים לדעתך? בעצם בשיחת הממליץ רוצים לבדוק גם יכולות וכישורים אבל בעיקר התאמה לתרבות הארגונית של החברה.
בחירת הממליץ:
בשביל ששיחת הממליץ תהיה באמת המלצה חשוב דבר ראשון לבחור ממליץ טוב. שבאמת ימליץ ולא ישים לכם רגלים. הגעתם עד השלב הזה, אתם לא רוצים שהמנהל הקודם שלכם ימנע מכם את המשרה הבאה.
לרוב כשמדברים על ממליץ מדברים על המנהל הישיר שלכם. אבל אם המנהל הישיר לא היה קרוב אליכם ו/או לא היה בינכם קשר איכותי ו/או היו לא מעט חיכוכים ו/או אתם פשוט חוששים שהוא לא יתן המלצה איכותית או חמור מכך ייתן דיס-המלצה, כדאי לבחור דמות אחרת במערכת: ראש צוות, מנהל מקצועי (מטריציוני) או מנהל בכיר יותר יכולים גם הם לשמש כממליצים.
חשוב להקפיד שהממליץ –
- יכיר אתכם היטב
- קיים אתכם קשר יחסי עבודה שוטף
- הייתה לו אחריות על עבודתכם
- ימליץ עליכם
אם האדם שאתם חושבים עליו כממליץ מקיים את ארבעת הקריטריונים האלו, הוא בהחלט ממליץ טוב.
הכנת הממליץ:
בשביל שההמלצה תהיה אפקטיבית ואיכותית, חשוב להכין את הממליץ בכמה דרכים:
- לספר לו על החברה, הארגון, והתפקיד– חלק מהשאלות יכולות להיות "מהיכרותך עם המועמד, לאיזה תפקידים הוא מתאים?" אם אתם רוצים שהממליץ שלכם יענה על התפקיד שאליו אתם מכוונים, חשוב מאוד שהוא ידע מה התפקיד, האם הוא כולל עבודה מול לקוחות או משרה טכנית יותר, האם הוא כחלק מצוות או כפונקציה יחידה, ככל שלממליץ יש יותר מידע, כך הוא יכול לעזור למקד את התשובות שלו לכיוון אליו אתם מכוונים.
- הזכירו לו את היתרונות וההישגים שלכם – חשוב להבין שהממליץ שלכם, כמו כולנו עסוק בעבודה וראשו מוטרד בלא מעט דברים במקביל. בשביל שהוא יזכור את כל מה שעשיתם בצוות שלו ובארגון חשוב להזכיר לו את הפרויקטים הגדולים שעשיתם, את השיפור שעשיתם בתפקידכם, את אחוזי המכירה שהרמתם, את ההתייעלות, וכל מה שתרצו שהוא יזכור כשישאל על כך.
- הזכירו לו חוויות משותפות שלכם – קשר חברתי אישי מעבר למקצועי לרוב מעורר תחושות חיוביות ומוטיבציה לעזור. הזכירו לו את יום העיון האחרון, הפי-אוור מיוחד שהיה בחברה, חוויה משותפת מטיול החברה. כך שישאלו אותו עליכם הוא יענה בחיוך וישמח לדבר עליכם בחיוב.