שלב הראיונות
העובדה שהגעתם לראיון כבר אומרת שעברתם את 1,500 המועמדים האחרים בממוצע ששלחו קורות חיים לאותה המשרה, בעצם הגעתם לשלב הגמר יחד עם 3-15 מועמדים נוספים. כבר בשלב זה כבר אפשר לטפוח לעצמכם על השכם. ועכשיו שלב הגמר: לרוב 2 ראיונות – אחד מקצועי ואחד אישיותי. ראיון מקצועי הוא מקצועי נטו, יש להתכונן אליו כמו אל מבחן. ראיון אישיותי לעומת זאת יכול להיות הרבה יותר מלחיץ, מכיוון שאין נכון ולא נכון, אין פתרון אחד. המראיין רוצה לדעת כמה שיותר מידע עליך, והאם הפרופיל האישי שלך מתאים לתרבות הארגונית הייחודית של אותו מקום עבודה.
הראיון האישיותי
בראיון האישיותי יש כ- 30-40 דקות מצד אחד להתפאר ביכולות שלך, מצד שני לא להשתחצן מדיי. מראיין טוב ידע תחילה להיות חביב ויפרגן על הישגים וכאשר יראה שנפתחת יתחילו שלב השאלות הקשות ויגיע לשאלות שלא התכוננת עליהם בבית. בסוף הראיון, הוא יסיים בחיוך כאילו אתה המועמד המוביל וייתן את ההרגשה שעד שתגיע הביתה הוא כבר יתקשר להגיד שהתקבלת, מכיוון שגם הוא לא רוצה לסגור לעצמו פינות, אך חשוב להבין כי זוהי ההרגשה שהוא נותן לכל המעומדים שסיימו את הראיון. הוא לא רוצה לסגור לעצמו דלתות בהמשך.
הסיטואציה המלחיצה של ראיון עבודה עלולה לגרום לנו להגיד שטויות, לגמגם, ולפלוט משפטים שבבית החלטנו שלא כדאי להגיד אותם, כמובן שעל כל אחד הלחץ משפיע במידה אחרת, אבל על רובנו הוא משפיע. ד"ר אריק חשין מאוניברסיטת חיפה, חוקר תחום הרגשות בעבודה ממליץ כיצד להיעזר בניהול רגשות בראיון עבודה על מנת להפיג את המתח ולהוציא מהראיון את המיטב:
- לחייך: הרושם הראשוני הוא גורם חשוב ומרכזי בראיון עבודה, ולכן הדבר הראשון שכדאי לעשות כשנפגשים עם מישהו בפעם הראשונה זה לחייך. חיוך גורם לאדם להיתפס כ"חם" (warm) וכבעל יכולות (competent). אם כי לעולם לא לשלוח סמיילי למעסיק לפני או אחרי הראיון, מכיוון שלעומת חיוך אמיתי הוא מעביר מסר של חוסר יכולות. ניתן למצוא את המחקר המלא בסוף הכתבה.
- לא לתת לרגשות להשפיע על הראיון: בראיון עבודה צריך כמה שיותר לווסת רגשות: לפי מודל התהליך של ג'יימס גרוס The Process Model James Gross – ישנן מספר אסטרטגיות עיקריות כיצד לווסת רגשות בסיטואציה מלחיצות כמו ראיון:
- ויסות הסחות דעת (attention deployment): נסו לא לחשוב לפני הראיון על הדברים המלחיצים בו. במקום נסו לחשוב או לעשות דברים שמרגיעים, בנוסף נסו להתנתק מכל צרות היומיום המטרידות אתכם והתרכזו לגמרי בראיון.
- שינוי תפיסתי (cognitive chage): הראיון מלחיץ בגלל החשש שעולה מאי קבלה לעבודה, מומלץ לשנות את התפיסה ולחשוב על כך שבעצם הראיון הוא בדיקה שלך- האם מתאים לך לעבוד בארגון זה? כלומר אתם אלו שמראיינים את מקום העבודה ולא הוא אתכם. ואפילו לחשוב כאילו זו הזדמנות נהדרת להתאמן לראיונות עתידיים – כך תרגישו משוחררים יותר לענות על שאלות המראיין.
- שינוי הבעה (response modulation): מדבר על כך שצריך פשוט להביע את הרגש הרצוי. כלומר אם רוצים להראות רגועים ושמחים נסו לגרום לגוף ולפנים להיות שמחים ורגועים והרגש כבר יגיע.
- הכוונת רגשות: מחקרים הוכיחו שהבעות פנים ותנועות גוף יכולות לגרום לנו להרגיש רגשות מסוימים. לדוגמא, אם שמים עיפרון בפה בצורה שגורמת לאדם לחייך הוא ירגיש יותר טוב לאחר מכן. אם גורמים לאדם לעמוד זקוף עם ידיים למעלה בתנועה של ניצחון הוא ירגיש בטחון עצמי גבוה יותר. לכן מומלץ באוטו כבר בחניה להתחיל לעמוד זקוף, ולמתוח את הידיים גבוהה באוויר, זה ממלא ברגשות חיובים ומעלה את תחושת הבטחון העצמי.
- ידע הוא גורם מרגיע: על מנת לווסת את הלחץ כדאי לנסות לקבל כמה שיותר מידע על הארגון ועל הראיון: מי המראיין, כמה זמן יערך הראיון, במה עוסקת החברה, כמה שנים היא קיימת, כמה עובדים היא מעסיקה, האם מכירים מישהו מהעובדים, כל דבר יכול לעזור. תוך כדי הראיון לנסות לראות כיצד המידע הזה רלוונטי. אם יש לך מידע אישי שרלוונטי זה נהדר, לדוגמא, אם אתה יודע שהמראיינת למדה באותו חוג שאתה למדת באוניברסיטה – כדאי לנסות להזכיר את זה בראיון. או אפילו אם מגלים משהו במשרד שבו מתנהל הראיון שיכול להיות רלוונטי לסיפור אישי שלך – להשתמש בזה, למשל, אתה רואה תמונה של נוף מארץ מסוימת שטיילת בה – אז ציין זאת.
- לחשוב חיובי: אומנם נשמע מעט קלישאתי, אבל תמיד עוזר. לדמיין איך הראיון הולך בצורה טובה וחלקה, ולהאמין שזה יכול לקראת גם במציאות. מחשבה ואמונה בהחלט יכולים לייצר מציאות.
אז לפני הראיון – להיכנס לשירותים – לעמוד זקוף – להרים ידיים בתנוחה של ניצחון – לחשוב חיובי – ולחייך. כמה דקות כאלה אמורות לתת ביטחון, להרגיע ולשפר את מצב הרוח, – ואם המתח עדיין משתלט נסו אפילו לדלג בצורה משוחררת. כמובן לחשוב שאתה באת לבדוק אותם – לראיין אותם – האם מקום העבודה הזה מתאים לך.
________________________________________________________________________________________________________
:מאמר של ד"ר אריק חשין – מדוע כדאי לחייך בראיון – אך לעולם לא לשלוח סמיילי בהודעה/מייל מקצועי
שתי הרצאות טד מעולות בנושא:
How Your Body Affects Your Happiness: Tal Shafir at TED: https://www.youtube.com/watch?v=ljm0ldxgkcE&vl=en
Your body language may shape who you are : https://www.youtube.com/watch?v=Ks-_Mh1QhMc
תגובה אחת לפוסט