מיתוג עובד (Employee Branding)

BRAND

מה הקשר בין מיתוג לבין קריירה? לבין חיפוש עבודה? וממתי בני אדם הם מותגים? שאלות מצויינות. ובכן, אנחנו כבר מזמן לא חיים בעולם שבו יש לנו רק מעסיק אחד או שניים וכנראה לא נצא לפנסיה בסופה של קריירה בת 30 שנה באותו מקום עבודה. עולם העבודה כיום הוא עולם דינמי – מסלול הקריירה האישי שלנו כולל תחלופה גבוהה של מעסיקים לאורך השנים. ההורים שלנו נכנסו לארגון ועבדו בו עד הפנסיה, אבל אנחנו מחליפים עבודות כל 4 שנים ולפעמים פחות. אצל ההורים – הביטחון התעסוקתי היה במקום העבודה, ומה איתנו? איפה אנחנו יכולים למצוא ביטחון?

סביבת החיים המערבית היא סביבה של מותגים: מוצרים, שירותים, חברות, גאדג'טים ועוד. כשאנחנו קונים מותגים – אנחנו קונים את סט הערכים שמתלווה למותג. בסביבת עבודה תחרותית ומשתנה – חברות מוצאות את עצמן במרדף אחר העובדים המבטיחים ביותר, כך שעל מנת למשוך את אותם עובדים – עליהן למתג את עצמן (Employer Branding). בדומה, עלינו, כעובדים, להשיג יתרון תחרותי ולמתג את עצמנו (Employee Branding). במקרה של מיתוג, למרבה הצער, קורה שבין שם המותג לבין המוצר עצמו – קיים פער. המוצר עצמו לא מקיים את סט הערכים שהמותג מבטיח. להבדיל ממוצר או שירות שבדרך כלל מתאימים את עצמם לצרכנים, כשמדובר במותג האישי שלנו אנחנו חייבים לבסס אותו על אותנטיות ולכן אנחנו נגלה ונחשוף אותו ולא נמציא אותו מאפס.

אבל רגע, מה זה בעצם מותג? מותג מוגדר כסך כל העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימות אצל הצרכן בנוגע לאובייקט, ארגון או רעיון מסוים. קחו למשל את "אפל" הידועה במוצרים חדשניים. אנשים מוכנים לשלם יותר עבור מוצרי החברה ביחס למוצרים האחרים הקיימים בשוק בגלל מה שהם מקבלים מזיהוי עם המותג שלה. אנשים לא בוחרים לקנות מחשב של "אפל" רק בגלל שזה מחשב, אלא קונים סט של ערכים כדוגמת חדשנות טכנולוגית, המצאה, חזון, איכות ועוד.

איך זה קשור אלינו ואל חיפוש עבודה? כדי להצליח בעולם העבודה עלינו לבדל את עצמנו מאחרים. מה אני יכול להביא לשולחן שאף אחד אחר לא יכול? מה עושה אותי ייחודי? אם אתם יודעים לנסח ולהגדיר את הייחודי הזה, אם אתם ברורים לגבי הערך שלכם – שם תמצאו את הביטחון התעסוקתי שלכם. זה הדבר שהופך אתכם לשחקני מפתח בארגון או ל"טאלנטים" שאחרים רוצים להעסיק.

אז איך נגלה את המותג שלנו?

גילוי המותג האישי שלנו הוא בעצם חשיפה של הסיפור האישי שלנו, קודם בפני עצמנו – ולאחר מכן כלפי הסביבה. ראשית, נשאל את עצמנו מה חשוב לנו? מה מלהיב אותנו? מה מייחד אותנו? איך אנחנו רוצים להיתפס בעיניי אחרים?

שנית, נשאל את הסביבה – מה אחרים חושבים עלינו? מה אחרים יודעים עלינו? המותג שלנו בפועל – יושב במוחות ובלבבות של מי שצריך להכיר אותנו ולכן חשוב שנבין איך הם תופסים וחווים אותנו. פתגם הונגרי אומר: "אם שלושה אנשים אומרים לך שאתה סוס – תקנה אוכף".

בנקודה זו בעצם גילינו מה היחס שבין התפיסה האישית שלנו לבין המותג שלנו בפועל (התפיסה של הסביבה אותנו), מה עכשיו? איך ניקח את כל מה שאנחנו יודעים על שלל התחומים בחיים שלנו ונדע לתמצת את זה לסיפור קצר שיעביר את המסר לגבי מי אנחנו? בניית הסיפור היא תהליך שכולל שני חלקים עיקריים: א. אני; ב. הסביבה. בחלק הראשון נרצה לזהות את סיפורי המסגרת האישיים שלנו, ואת החוט המקשר ביניהם. איך? פשוט לכתוב. ניקח דף ועט ונתחיל לכתוב ולספר את סיפור הקריירה שלנו: העבודה הראשונה שהתקבלנו אליה, ההצלחה המשמעותית ביותר, הכישלון שהכי זכור לנו, האתגר שהיינו הכי גאים בעצמו אחרי שצלחנו… תוך כדי כתיבת הסיפורים כבר נגלה אילו תורמים למותג האישי שלנו ועל אילו אפשר לוותר. החלק השני בא במטרה לזהות מה התפיסה של הסביבה עלינו. איך? כמה דרכים: (1) לבקש ולקבל משוב מהבוס, מהקולגות, מהעובדים ומכל מי שנמצא 360 מעלות מסביבנו. המשוב שאנחנו צריכים לקבל הוא מה הם אומרים? מה מספרים עלינו? איך זה לעבוד אתנו? איך מתארים אותנו הכי טוב בשלוש מילים? ועוד; (2) לבדוק את עצמנו בגוגל, פייסבוק, לינקדאין, ועוד. כולנו חיפשנו את עצמנו בגוגל פעם או פעמיים, אבל האם מה שמצאנו (אם בכלל) זה הדבר היחידי שמי שמחפש עלינו יודע עלינו? ומה עם רשתות חברתיות? כבר שנים שאנחנו יודעים להתייחס אל לינקדאין כאל "הפנים המקצועיות" שלנו ואנחנו מתייחסים אליה בהתאם, אבל מה עם יתר הרשתות החברתיות?

המותג האישי שלנו קריטי להצלחה שלנו בעבודה, ובהתאם – להצלחה בקריירה. להשאיר אותו בידי אחרים או ביד המקרה זה לא משהו שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לעשות. ולא, כבר מזמן לא מספיק שרק קורות החיים שלנו או רק העבודה שאנחנו עושים תדבר בעדנו. ברגע שניצור את המותג האישי שלנו, נגלה יום אחד שאנשים מגיעים אלינו כי אנחנו שונים, ייחודיים ובעלי סט כלים וערכים שמגיע יחד עם המותג – שהוא אנחנו.

השאר תגובה