המשאב החשוב ביותר

מאת JobHunt

happy-employeesבדרך כלל אנחנו כותבים כאן על מה אתם כעובדים או כמחפשי עבודה יכולים לעשות על מנת למקסם את היכולות שלכם, להשתפר או למנף את חיפוש העבודה שלכם. הפעם אנחנו רוצים דווקא לדבר על הצד השני של המטבע – שנראה כי לאחרונה הוא זוכה לפחות ופחות התייחסות.

מה המשאב החשוב ביותר של החברה?

המוצרים החדשניים? הגישה העדכנית? תקציב ומשקיעים? אולי המודל העסקי יוצא הדופן? התשובה היא – לא.

ומעבר לכך, התשובה אפילו לא טמונה בלקוחות. בין אם מדובר בחברת הייטק מבוססת, בית מלון או חנות בגדים, המשאב החשוב ביותר שיש ל"בעל הבית", הוא העובד.

שלא תהיה חלילה טעות: למצוא עובדים טובים, זה קשה כמו למצוא עבודה. מנהלים רבים מתוסכלים ועייפים מהמעגל הבלתי נגמר של חיפוש, גיוס, מיונים וראיונות, שאחריהם מגיעה תקופת חפיפה, הכשרה וצבירת ניסיון עד שהעובד הופך לחלק אינטגרלי ורווחי מן העסק.

מצב שבו התחלופה היא גבוהה יוצר שחיקה עבור המנהל, שנאלץ להיות עסוק כל הזמן בחיפושים והכשרת צוות במקום להקדיש את זמנו – להתקדם ולהתרכז בעבודה. בנוסף, העבודה נפגעת כיוון שזמן ומשאבים שהיו יכולים להיות מושקעים בפיתוח רעיונות חדשים וקידום העסק, מופנים להכשרה, ושהצוות אינו מספיק מגובש או מנוסה על מנת לעלות ברמה ולהתפתח.

כמו כן, תחלופה גבוהה של עובדים משדרת חוסר יציבות – למחפשי עבודה כמו גם ללקוחות. אין צורך להרחיב על כך שבתחלופת עובדים גבוהה איכות שירות הלקוחות נפגעת, בין אם העובדים עוסקים באופן ישיר או לא בשירות לקוחות. השורה התחתונה היא שהלקוחות יקבלו מענה פחות טוב.

אם כך, חשוב לשמר את העובדים. אבל לא בכך הסיפור מסתיים. חברה שעובדיה ותיקים אבל שחוקים, ממורמרים ומתוסכלים, גם היא עלולה להפסיד.

עובד מרוצה הוא עובד שמשקיעים בו. בראש ובראשונה חשוב מי עומד בראש הצוות: עובד שיש לו מנהלים המהווים דוגמא לעבודה והתנהלות נכונים בחברה, ידע איך נכון וראוי להתנהל ולעבוד בהתאם לאופי ול"אני מאמין" של החברה. אם בנוסף לכך, המנהל הוא גם אדם קשוב, אשר מקדיש את הזמן לעובדים תחתיו, הוא יזכה בעובדים לויאלים שיהיו מוכנים להשקיע יותר ממה שהם מתבקשים, יגדילו ראש ויתנו מעצמם. אם המנהל הוא נוכח נפקד, או דיקטטור, או פשוט עושה את העבודה שלו בלי להתייחס לעובדים שלו (כשביקורת בונה חשובה באותו היחס של פידבקים חיוביים), הוא יקבל עובדים אדישים במקרה הטוב או כועסים ומקטיני ראש במקרה הרע.

Google-Workspaceבנוסף, כמובן שהתנאים חשובים. לא חובה לשים ברז בירה חופשי או לתלות ערסלים למנוחה, אבל אסור לזלזל בתנאים מינימליים ופינוק מזדמן לעובדים. אם מדובר בחנות קטנה, השקעה בפינת קפה תראה לעובד שהמנהל חושב על צרכיו, ושיש לו היכן לחמם ארוחת צהריים בלי שיאלץ לצאת ולקנות מכספו במקום חיצוני. עסק משרדי צריך לאפשר לעובד כסא נוח לישיבה הממושכת, איזור עם פרטיות, מרחב ואוורור מספק. חשיבה על הפרטים הקטנים שמעסיקים את העובדים, תניב עובדים מרוצים ומעריכים. החשוב ביותר הוא לא לקפוא על השמרים, אלא להמשיך ולשפר, להמשיך ולשאול את העובדים מה חסר להם, ולהתייחס לתשובותיהם. מנהל שמשקיע כל הזמן בעובדים שלו – יקבל חזרה תפוקה טובה יותר.

וכמובן – הכסף. כל הכסף בעולם לא יספיק כדי להשאיר עובד מרוצה ומתפקד ב-120% שלו כל הזמן, אבל גם המנהל הכי נחמד בעולם לא יוכל לדרוש עוד ועוד אם בסופו של יום עובדיו לא יכולים להתפרנס מן המשכורת שהם מקבלים. חשוב לתגמל את העובדים באופן הולם, וחשוב שהעובד ידע שיש לו לאן לשאוף, לאן להתקדם, ושהשקעה יוצאת דופן מצידו תניב פירות לא רק למנהל שלו, אלא גם עבור עצמו. עובד שנותן מעצמו בצורה בלתי רגילה אך לא מתוגמל ולא מוערך על כך בשום צורה, עשוי לבחור בדרכי פעולה אחרות בהמשך.  כמובן שעובד שיקבל תמורה על עבודה קשה ומאומצת או השקעה ייחודית, יהווה גם תמריץ עבור עובדים אחרים לרצות לתת עוד מעצמם ולהגדיל ראש.

הכתבה הזו מדגימה בדיוק איך חברה שזוכרת מה חשוב, מצליחה לשמר את ההישגים שלה. כמובן שבסופו של דבר: העובדים שלכם הם אלו שאחראים על המוצר, הם אלו שפוגשים את הלקוחות, הם אלו שמהווים את הגב האיתן כמו גם את הפנים הנעימות של העסק שלכם. כמובן שלכל עובד פחות טוב או פחות מרוצה אפשר למצוא תחליף, אבל חברה שתשכיל לטפח את עובדיה, תוכל להתייעל, לחסוך ולקטוף את הפירות.

כאן, אגב, תוכלו לראות איך גם חזות מלבבת לא תמיד מספיקה בשביל לשמר מורל של עובדים.

אז אם אתם עובדים או מחפשי עבודה – תבטיחו לעצמכם שהשנה תקבלו את מה שמגיע לכם. אם אתם מנהלים – קחו החלטה לשפר את המצב, או לטפוח לעצמכם על השכם אם אתם אכן מנהלים מעוררי השראה!

והכי חשוב שכולנו נמשיך לאהוב את מה שאנחנו עושים, ולעשות את מה שאנחנו אוהבים.

לא אוהבים את מה שאתם עושים? דברו איתנו.

השאר תגובה