איך לעבור ראיון עבודה בעזרת ניהול רגשות: חלק 2 בסדרה "על רגשות – וחיפוש עבודה"

איך לעבור ראיון עבודה: טיפים להצלחה בשלב הגמר

העובדה שהגעתם לראיון מוצלח כבר אומרת שעברתם את 1,500 המועמדים האחרים בממוצע ששלחו קורות חיים לאותה המשרה. בעצם, הגעתם לשלב הגמר יחד עם 3-15 מועמדים נוספים.

בשלב זה אפשר לטפוח לעצמכם על השכם.

עכשיו לשלב הגמר: לרוב יש 2 ראיונות – אחד מקצועי ואחד אישיותי.

ראיון מקצועי הוא מקצועי נטו, יש להתכונן אליו כמו אל מבחן. ראיון אישיותי, לעומת זאת, יכול להיות הרבה יותר מלחיץ, מכיוון שאין נכון ולא נכון, ואין פתרון אחד. המראיין רוצה לדעת כמה שיותר מידע עליכם, והאם הפרופיל האישי שלכם מתאים לתרבות הארגונית הייחודית של אותו מקום עבודה. טיפים לראיון עבודה כוללים הכנה מעמיקה, חקר על החברה ותשובות מדויקות לשאלות האישיות.

סוגי ראיונות עבודה

ראיון עבודה מקצועי

החלק "הקל"
בחיפוש עבודה, אנחנו "נלחמים" על משרה חדשה וראיון עבודה מקצועי נתפס לעיתים כשלב ה"קל" בתהליך. בכל זאת, אם הגעתם לשלב הזה, זה אומר שכבר הפגנתם ידע מקצועי במבחנים ובמטלות שעברתם בדרך. המראיינים כבר מודעים לכישורים הטכניים שלכם וליכולת שלכם לבצע את העבודה מבחינה מקצועית.

אבל חשוב להבין — הידע הטכני, הוא בהחלט חשוב, אך הוא לא תמיד מה שיכריע את ההחלטה. מעסיקים מחפשים הרבה מעבר לכך. הם רוצים להכיר אתכם כעובדים וכאנשים: איך אתם משתלבים בצוות? מהן התכונות שמייחדות אתכם? ועד כמה הפרופיל האישי שלכם מתאים לתרבות הארגונית של החברה?

ולכן, הפעם נדבר יותר לעומק על…

ראיון עבודה אישיותי

בראיון אישיותי יש כ- 30-40 דקות מצד אחד להתפאר ביכולות שלך, מצד שני לא להשתחצן מדיי.

מראיין טוב ידע תחילה להיות חביב ויפרגן על הישגים וכאשר יראה שנפתחתם, יתחיל שלב השאלות הקשות ויגיע לשאלות שלא התכוננת עליהם בבית.

בסוף הראיון, הוא יסיים בחיוך כאילו אתם המועמד/ת המוביל/ה וייתן לכם את התחושה שעד שתגיעו הביתה הוא כבר יתקשר להגיד שהתקבלתם, מכיוון שגם הוא לא רוצה לסגור לעצמו פינות, אך חשוב להבין כי זוהי ההרגשה שהוא נותן לכל המעומדים שסיימו את הראיון.

הוא לא רוצה לסגור לעצמו דלתות בהמשך.

  1. לחייך: הרושם הראשוני הוא גורם חשוב ומרכזי בראיון עבודה, ולכן הדבר הראשון שכדאי לעשות כשנפגשים עם מישהו בפעם הראשונה זה לחייך. חיוך גורם לאדם להיתפס כ"חם" (warm) וכבעל יכולות (competent). אם כי לעולם לא לשלוח סמיילי למעסיק לפני או אחרי הראיון, מכיוון שלעומת חיוך אמיתי הוא מעביר מסר של חוסר יכולות. ניתן למצוא את המחקר המלא בסוף הכתבה.
  2. לא לתת לרגשות להשפיע על הראיון: בראיון עבודה צריך כמה שיותר לווסת רגשות: לפי מודל התהליך של ג'יימס גרוס The Process Model James Gross – ישנן מספר אסטרטגיות עיקריות כיצד לווסת רגשות בסיטואציה מלחיצות כמו ראיון:
    • ויסות הסחות דעת (attention deployment): נסו לא לחשוב לפני הראיון על הדברים המלחיצים בו. במקום נסו לחשוב או לעשות דברים שמרגיעים, בנוסף נסו להתנתק מכל צרות היומיום המטרידות אתכם והתרכזו לגמרי בראיון.
    • שינוי תפיסתי (cognitive chage): הראיון מלחיץ בגלל החשש שעולה מאי קבלה לעבודה, מומלץ לשנות את התפיסה ולחשוב על כך שבעצם הראיון הוא בדיקה שלך- האם מתאים לך לעבוד בארגון זה? כלומר אתם אלו שמראיינים את מקום העבודה ולא הוא אתכם. ואפילו לחשוב כאילו זו הזדמנות נהדרת להתאמן לראיונות עתידיים – כך תרגישו משוחררים יותר לענות על שאלות המראיין.
    • שינוי הבעה (response modulation): מדבר על כך שצריך פשוט להביע את הרגש הרצוי. כלומר אם רוצים להראות רגועים ושמחים נסו לגרום לגוף ולפנים להיות שמחים ורגועים והרגש כבר יגיע.
  3. הכוונת רגשות: מחקרים הוכיחו שהבעות פנים ותנועות גוף יכולות לגרום לנו להרגיש רגשות מסוימים. לדוגמא, אם שמים עיפרון בפה בצורה שגורמת לאדם לחייך הוא ירגיש יותר טוב לאחר מכן. אם גורמים לאדם לעמוד זקוף עם ידיים למעלה בתנועה של ניצחון הוא ירגיש בטחון עצמי גבוה יותר. לכן מומלץ באוטו כבר בחניה להתחיל לעמוד זקוף, ולמתוח את הידיים גבוהה באוויר, זה ממלא ברגשות חיובים ומעלה את תחושת הבטחון העצמי.
  4. ידע הוא גורם מרגיע: על מנת לווסת את הלחץ כדאי לנסות לקבל כמה שיותר מידע על הארגון ועל הראיון: מי המראיין, כמה זמן יערך הראיון, במה עוסקת החברה, כמה שנים היא קיימת, כמה עובדים היא מעסיקה, האם מכירים מישהו מהעובדים, כל דבר יכול לעזור. תוך כדי הראיון לנסות לראות כיצד המידע הזה רלוונטי. אם יש לך מידע אישי שרלוונטי זה נהדר, לדוגמא, אם אתה יודע שהמראיינת למדה באותו חוג שאתה למדת באוניברסיטה – כדאי לנסות להזכיר את זה בראיון. או אפילו אם מגלים משהו במשרד שבו מתנהל הראיון שיכול להיות רלוונטי לסיפור אישי שלך – להשתמש בזה, למשל, אתה רואה תמונה של נוף מארץ מסוימת שטיילת בה – אז ציין זאת.
  5. לחשוב חיובי: אומנם נשמע מעט קלישאתי, אבל תמיד עוזר. לדמיין איך הראיון הולך בצורה טובה וחלקה, ולהאמין שזה יכול לקראת גם במציאות. מחשבה ואמונה בהחלט יכולים לייצר מציאות.

סיכום

אז לפני הראיון – להיכנס לשירותים – לעמוד זקוף – להרים ידיים בתנוחה של ניצחון –  לחשוב חיובי – ולחייך.  

כמה דקות כאלה אמורות לתת ביטחון, להרגיע ולשפר את מצב הרוח,  – ואם המתח עדיין משתלט נסו אפילו לדלג בצורה משוחררת.

אל תשכחו שגם אתם בוחנים את החברה – תראיינו אותם – האם מקום העבודה הזה מתאים לכם בכלל.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ג'ובהאנט, מעניקה שירות ייחודי למחפשי העבודה במטרה לקצר את התהליך בכלים טכנולוגיים מובנים. לצד היכרות מקצועית מעמיקה והכוונת המועמד אנו דואגים להגדלת החשיפה לקורות החיים באמצעות פרסומם המאסיבי בקרב מגייסים ואנשי קשר בתעשייה.

אנחנו פועלים בשוק העבודה מאז 2008 ומכירים מקרוב את הצרכים של מחפשי העבודה בשוק.
אם אתם מתקשים עם החיפוש ומבקשים לקצרו, צרו איתנו קשר ונבחן אפשרויות במסגרת אחד ממסלולי השירות המוצעים.

תגובה אחת לפוסט

  •  :  מסכים עם חלק מהעצות פה. עם זאת, כמעט לא דובר על דרך להתמודד עם הלחץ שאחרי הראיון. בסופו של יום אני חוזר הביתה עם החוסר בטחון ועם הרגשה שאני צריך אותם יותר ממה שהם צריכים אותי. יש עצות בעניין?

השאר תגובה